خانه / اخبار هیئت امناء / مصاحبه روزنامه پیام با حاج حسین کامرانپور…

مصاحبه روزنامه پیام با حاج حسین کامرانپور…

هیئت ملحی- لطفا خودتان را معرفی  نمائید.
حسین کامرانپور هستم. در سال ۱۳۲۳ در سمنان به دنیا آمدم. از همان کودکی عشق به اهل بیت (ع) داشتم ضمن این که استعداد زیادی در زمینه نوحه خوانی و مرثیه سرایی را در خود کشف کردم. از سن ۸ سالگی شروع به نوحه خوانی کردم و در حال حاضر هم مسئول عزاداران ابوالفضل العباس (ع) ملحی واقع در محلات سمنان هستم.

 

 

نوحه خوانی را چگونه فرا گرفتید؟من از ۸ سالگی نوحه خوانی می کردم و هیچ استادی هم نداشتم. صرفا هر چه می خواندم بر اساس عشق، استعداد و شنیده بود. من به این کار عشق می ورزیدم. آن قدر در کنار نوحه خوانان قرار می گرفتم و در مراسم مختلف شرکت می کردم تا نوحه خوانی را یاد گرفتم که اغلب مردم  در حال حاضر مرا به نام حسین نوحه خوان می شناسند.
به جز نوحه خوانی و مرثیه سرایی فعالیت های دیگری هم دارید؟من یکی از موسس و بانیان هیئت عزاداران ابوالفضل العباس (ع) ملحی محلات سمنان هستم. ابتدای تاسیس هیئت به عنوان نایب رئیس هیئت امنا بودم و از سال ۱۳۴۷ تاکنون مسئولیت هیئت را به عهده دارم.
چه چیزی باعث شده بعد از نیم قرن خود را همچنان خدمتگزار اهل بیت (ع) بدانید؟عشق به اهل بیت (ع) و ائمه اطهار. چون آنان انسان هایی پاک، صبور، ایثارگر، شجاع و ظلم ستیز بودند. آنها برای ساختن جامعه و هدایت انسان ها خود را فدا نمودند. از طرفی می دانیم که در روز عاشورا امام حسین (ع) از همه چیزش گذشت و زیر بار ظلم نرفت و مرگ سرخ را به زندگی ننگین ترجیح داد. بی شک محتوای آن حماسه عظیم، انگیزه ها، اهداف و درس هایش یک فرهنگ  غنی و ناب و الهام بخش برای ما انسانها می باشد که این بزرگ ترین انگیزه برای ماست که همواره خود را خادم و خدمتگزار اهل بیت (ع) و آقا ابا عبدالله (ع) بدانیم.
برای ما از فلسفه قیام امام حسین (ع) در روز عاشورا و فرضیه امر به معروف و نهی از منکر بگوئید؟
در یک کلام حضرت امام حسین (ع) به خاطر امر به معرو ف و نهی از منکر قیام کرد و فقط خواست دین پیغمبرش پا برجا بماند و فرمود اگر قرار است با کشته شدن من دین پیامبرم پا برجا بماند شهید می شوم.
یک مداح علاوه بر داشتن صدای نیکو، باید دارای چه ویژگی های دیگری باشد؟ خیلی از بزرگان، از معرفت به عنوان جز» جدا ناشدنی این امر یاد می کنند و  معتقدند تنها صوت نیکو داشتن کفایت نمی کند شما چه عقیده ای دارید؟به هر جهت تصور می کنم عامل اصلی لطف و عنایت خداوند است. حالا برای این که این عنایت خداوند را نگه داریم چیزهایی لازم است. خدا گاهی به انسان نعمت می دهد اما به واسطه یک ناسپاسی نعمت را سلب می کند. مهم این است که انسان چقدر می توان از نعمتی که به او عطا شده نگهداری کند. نگهداری هر نعمتی هم متناسب با خودش است. مثلا نعمت مداحی اهل بیت نگهداری اش به این است که در این راه انسان در حد توانش قدم بردارد. لازمه این قدم برداشتن هم این است که به شناخت دست پیدا کند. یعنی بداند برای که می خواند، تصنعی نباشد، اول از همه خواندن بر خودش تاثیرگذار باشد و بعد بر مستمعین اثر کند و به هرجهت قدم های بلندی در این وادی باید بردارد تا هم بتواند گسترشش دهد و هم بتواند خودش را هم در این عرصه نگاه دارد و بماند. اگر این قدم ها را برندارد به مرور زمان حذف می شود. مثل خیلی کسانی که در برهه ای مداحی می کردند و بعد هم کم کم کنار گذاشته شدند و یا این که خودشان کنار کشیدند. یک دلیلش می تواند همین هایی باشد که عرض کردم. بنابراین لازمه مداحی این است که آن کسی را که می خواهیم مدح کنیم بشناسیم و لازمه شناخت هم تحقیق و مطالعه و استفاده از دانش علما و بزرگان و نفس اهل نفس است.
به نظر شما، یک مداح در جامعه اسلامی چه جایگاهی در نظام تبلیغی اسلام دارد؟مداح یعنی خادم و خدمتگزار. بهتر این است که بگویم خدمتگزار در آستان ولایت. کسی که دم از حسین می زند باید از همه ارجح تر باشد. مداح خود را جز» مبلغ می داند. کسی که می خواهد مردم را ارشاد کند واقعا باید خودش الگو باشد. به نظر چون تعابیر از مداح متفاوت است، برداشت ها نیز از یک مداح گوناگون خواهد بود. در ذهن خیلی ها مداح یعنی کسی که فقط نوحه ای، مرثیه ای و شعری در مدح منقبت و مصیبت ائمه اطهار علیهم السلام بخواند و تمام. اما به نظر من در مورد یک مداح همیشه می باید که با قید  کامل در کنار او بحث شود. پس اگر قرار است در مورد مداح سخن بگوییم باید پیرامون  مداح کامل حرف بزنیم. در مورد مداح کامل هم مقام معظم رهبری بارها ویژگی ها و بایستگی های او را به طور صریح بیان نموده اند. یک مداح کامل کسی است که توانایی داشته باشد تا تمام نیازهای دستگاه تبلیغی امام حسین علیه السلام را در محدوده مربوط به خودش پاسخگو باشد. اگر این جامعیت دید برای یک مداح پیدا شود مسلم به روضه و نوحه صرف بسنده نخواهد کرد. مقام معظم رهبری در همین راستا توصیه می کنند که مداح باید به سمت بیان فضایل و مکارم اخلاقی اهل بیت علیهم السلام رفته و ابعاد حماسی کربلا را در هنری ترین بیان و کامل ترین وجه مطرح نماید در کنار اینها مرثیه و نوحه خوب بخواند. از خواندن پندیات هم غفلت نکند. در کل این توانایی را داشته باشد تا به مخاطبان و مستمعین در زندگی شان جهت حسینی و عاشورایی بدهد تا تمام حرکات و رفتار آنها در طول زندگی متاثر از فهم عاشورایی باشد. به نظر من هر کدام از سخنران و مداح در عین شناخت حیطه تبلیغی مربوط به خودباید با همگرایی کامل محدوده یکدیگر را پوشش داده وتکمیل نمایند. در این زمینه نه مداح زدگی خوب است و نه سخنرانی محوری صرف. از یکسو نباید توجه افراطی به مداحی، هیئت ها را به سمت بی نیازی از روحانی ها و سخنرانان اسلام شناس بکشاند و از سوی دیگر نباید با قیچی کردن مداحی های موزون و اصیل از هیئت ها یکسری جلسات غیرجذاب برای جوانان ساخت.
مقوله مقتل خوانی در گذشته یک سنت خوب و حسنه بوده است به نظر شما چرا امروز به این مقوله کم توجهی می شود؟بی توجهی نمی شود. متاسفانه برخی از اشعار از چند جوان یا شاعران که اشعاری را آماده کرده اند  با آهنگ های غیر مجاز خوانده می شود و امیدواریم با همراهی کانون مداحان این مسئله نیز حل شود.
هیئت های مذهبی و عزاداری در نگاه شما چه معنی دارد؟به یک گروه و جمعیت به نسبت کوچک، غیر دولتی، غیر رسمی و سازمان نیافته و متشکل از متدینان، مذهبی ها، داوطلب و با انگیزه از سنین و مشاغل مختلف است که برای تعالیم و ترویج معارف اسلامی تشکیل شده است.
فلسفه وجودی هیئت های عزاداری چیست؟به نظرم استمرار رسالت حضرت زینب (س) و زنده نگهداشتن درس ها و عبرت های عاشورا است. درس هایی چون ظلم ستیزی، عشق به ولایت، وفاداری، بیداری روح مبارزه در مردم، تقویت و رشد انگیزه های مبارزاتی انقلابیون و تبدیل شدن کربلا به دانشگاه عشق، ایمان، جهاد و شهادت در هیئت های مذهبی و عزاداری باید در اولویت کاری مسئولین هیئت ها باشد.
در این ده سال اخیر شاهدیم که انواع و اقسام سبک ها و آهنگ های غربی به مراسم عزاداری ها وارد شده است شما با روند موجود موافقید یا خیر؟یکبار در مراسمی یکی از مسئولین تبلیغات اسلامی از من پرسید چرا بعضی از مداحان امروزی این گونه می خوانند؟ گفتم همه  هیئت امنا، مسئولین هیئت ها، رسانه ها، مسئولین تبلیغات اسلامی و به ویژه صدا و سیما که این صداها را پخش می کنند مقصریم. من خود جایی شاهد  بودم که تعدادی از جوانان در قالب یک هیئت با حرکات و واژه های نامانوس که به عزاداری های راستین ما صدمه جدی وارد می کند وارد حسینیه ای شدند. البته مراجع ما این آهنگ ها و کلمات را حرام دانستند و من به این گونه عزاداری ها  و نوحه خوانی ها با سبک آهنگ های غربی اعتقاد ندارم.
برخی معتقدند که همانند علم و فناوری که به روز می شود مراسم عزاداری هم باید سبک های جدید و نو داشته باشد و از آن شکل قدیمی که دیگر کهنه شده خارج شود چه نظری دارید؟
اگر این تفکر درست باشد باید گفت که قرآن هم چون قدیمی شده، باید کنار گذاشته شود. هرچیز جدیدش خوب است ولی دوست کهنه اش. مداحان جوان باید خیلی مواظب باشند تا سبک های نوحه هایشان از ترانه های خوانندگان قدیم و یا غربی نباشد که متاسفانه از این قبیل آهنگ ها و سبک ها خیلی وارد مراسم عزاداری شده است.
آیا هیئت های مذهبی توانسته اند مردمی بودن خود را حفظ کنند؟هیئت ها اغلب مردمی بوده و هستند. اما اخیرا هیئت هایی تشکیل و تاسیس می شود که صرفا پیشینه مداحی و عزاداری دارند باید به این گونه هیئت ها گفت هدف از عزاداری تنها سینه زدن- زنجیر زدن و مرثیه سرایی نیست بلکه در هیئت ها و عزاداری ها باید از هدف قیام امام حسین (ع) گفت و به مردم و جوانان باید گفت که حادثه کربلا گشاینده جبهه اعتراض علیه حکومت های ظالم است.
خون از تفسیر این اسرار کرد
ملت خوابیده را بیدار کرد
در هیئت های عزاداری چه مسائل و رفتاری را باید رعایت کرد؟درست است که در ایام محرم و صفر همه قلبشان به یاد امام حسین (ع) می تپد ولی گاه در همسایگی و مجاورت مساجد و تکایا افرادی زندگی می کنند که به آرامش و استراحت نیاز دارند بنابراین در همه حال در استفاده از ابزار های صوتی، حال دیگران را رعایت کنید، مطمئن باشید اگر طبل و سنج را محکم بکوبند نشانه احترام بیشتر به امام حسین (ع) نیست. همیشه صدای موذن دلنشین تر از سر و صدای شدید است.
شما با توجه به این که سال های سال در هیئت خدمتگزار اهل بیت (ع) بودید آیا از نزدیک شاهد کرامات و معجزات ائمه اطهار به ویژه امام حسین (ع) بودید؟در طول این سال ها بارها شاهد معجزات و کرامات امام حسین (ع) بودم که یک نمونه آن را بیان می کنم جوانی که مبتلا به تومور مغزی بود و تمام پزشکان و بیمارستان های ایران جوابش کرده بودند و حتی به خانواده اش گفته بودند خارج از کشور هم فایده ای نخواهد داشت ولی پدر این جوان با آمدن به هیئت ما نذر کرد و متوسل به حضرت ابوالفضل (ع) شد و گفت: اگر پسرم شفا پیدا کند نذر کردیم هر سال در ماه محرم و هنگام دستجات عزاداری، بدون کفش، بیرق قرمز امام حسین (ع) را به دست گرفته و پیشاپیش دسته عزاداری حرکت کند. به فضل خداوند و کرامت آقا امام حسین (ع) و قمر بنی هاشم (ع) این جوان شفا پیدا کرده و تاکنون یکی از پرچمداران دستجات عزاداری هیئت ها می باشد و نوار ویدئوئی هم در هیئت موجود می باشد.
آقای کامرانپور شما یکی از پیر غلامان امام حسین (ع) محسوب می شوید چه تعریفی از ویژگی های پیر غلام دارید؟پیر غلام کسی هست که حدود ۶۰ یا ۷۰ سال  در خانه اهل بیت خدمت و با زندگی سالم برای خود و اهل بیت آبروداری کرده است و احترام ایشان را نگه داشته اند پیر غلام باید اخلاق و رفتارش تداعی کننده رفتار اربابش باشد باید تلاش کند گناه نکند و کردارش همانند کردار امام حسین (ع) در همه امور زندگی باشد.
به عنوان پیر غلام و یک نوحه خوان قدیمی در مورد دستمزد در مداحی  چه نظری دارید؟به نظرم یک مداح نباید در مورد دستمزد صحبت کند یعنی بر سر اهل بیت (ع) معامله نباید کند. مداح نباید روضه فروش باشد بلکه برای خود درآمدی داشته باشد تا چشمش به دنبال دستمزد مداحی نباشد. مداح باید با اربابش طرف باشد و بیان کردن بحث دستمزد به نوعی توهین است.
نظر شما در  خصوص روزنامه پیام استان سمنان؟روزنامه ای بسیار خوب و دعا می کنم روز به روز بر توفیقات آن افزوده شود.
در پایان صحبت خاصی دارید؟من به عنوان خادم کوچک امام حسین (ع) عاجزانه از تمام مسئولین به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی- صدا و سیما- هیئت های مذهبی- کانون مداحان- رسانه ها و دیگر دست اندرکاران تقاضا دارم به هیئت های مذهبی و عزاداری بهای بیشتری بدهند و اگر این هیئت ها هویت یابی نشوند فرسوده شده و احیانا  به مرگ سازمانی دچار خواهند شد و تشکر دارم از شما مسئولین محترم روزنامه پیام  و همکارانتان که این گفت و گو را با اینجانب  انجام دادید. 

 

                هیئت عزاداران ابوالفضل العباس(ع)ملحی-سمنان 

یک نظر

  1. انصافا این مصاحبه حاج حسین یک درس برای آنانی هست که سعی دارند از کنار مداحی به نان و نوایی برسند
    و درس بزرگ برای آنانی هست یک شب میخواهند راه صد ساله را طی کنند حاج حسین ما را سر بلند کردی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد


*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

سایت هیئت ملحی